sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Ensi puraisu 15.3.2014

Perjantain työpäivä meni matelemalla, mielessä oli jo lauantain tulevan reissun kamojen valmistelu ja fiilistely. Renkaat ja muut välineet lastattiin autoon, perhot laitettiin rasiaan ja väsättiin muutama varaperuke. Kartasta katseltiin tutuista maisemista ehkä avoinna olevia paikkoja.Luottomestat oli jäässä joten jotain muuta oli keksittävä. Kohteeksi valittiin tietty virtapaikka meren sisälahdella jossa tiedettiin olevan kaislaa ja ehkä myös ystävämme hauki tovereineen. Kamat oli kasassa ja paikkakin tiedossa joten oli aika siirtyä kotiin odottamaan aamua.

Kännykkä pirisi herätystä samaan aikaan kun normaalisti lauantaina mentäisiin baarin ja kebabin jälkeen nukkumaan. Niämine lupasi tehdä leivät ja allekirjoittanut keitteli kaakaon. Lunta satoi ja mittari näytti -1, eli ei muutakuin kesärenkailla kohti eilen illalla päätettyä mestaa. Ajomatka meni mukavasti kuunnellessa Yle suomen syntymäpäiväonnitteluja ja miettiessä josko sitä haukea perholla voi ylipäätään saada ja jos kuitenkin saa pysyykö se siinä yhdessä pienessä koukussa kiinni ikinä renkaaseen asti. Vakuuttuneena perhon toimivuudesta ja omista taidoistamme saavuimme pelipaikalle. Auton sai mukavasti parkkiin pois mökkiläisten tieltä ja kamojen purkaminen sai alkaa. Hetken häärittyämme oli renkaat täynnä ilmaa ja vavat iskussa, ursuitit niskaan ja räpylät jalkaan.

Renkaat veteen ja ukkelit istumaan renkaasen, itseni kohdalla arvelutti kelluttaako Cumberland tällaista ihmistankkeria laisinkaan vai istunko napaa myöden vedessä rengas upoksissa. Pelot eivät käyneet toteen vaan 150kg + tavarat kellui mukavasti alakerta kuivana ja murheet kivuliaista wc hetkistä voi ainakin näiltä osin unohtaa. Myös Keeper kellutti 100+ kiloisen Niämisen moitteetta. Siellä sitä sitten kelluttiin, kyseisen paikan kova virtaus aiheutti pientä poltetta reisissä kun tottumattomuuttaan yritti liikkua renkaalla ensimmäiselle heittopaikalle. Pienen harjoittelun jälkeen renkaat saatiin hanskaan ja kauan odotettu kalastus saisi alkaa.

Ensimmäinen heitto oli mitä oli kun rengas pyöri virrassa miten sattui, mutta toinen onnistui jo selvästi paremmin. Perho lensi about 5 metrin päähän kaislanreunasta. Aloin strippaamaan siimaa sisään unohtaen potkutella samaan aikaan joten rengas valui siimalinjasta ohi ja perho tuli suoraan sivulta kohti rengasta. Kiroilin ääneen että melkosta sekoilua tämä homma ja Niäminen kuittasi samalla ajatuksella takaisin. kaiken tämän keskellä tunsin siimassa vetoa ja noin 3 metrin päässä renkaasta kävi pyörteet kalahan se siellä oli ei tosin mikään jättiläinen mutta ei pienin mahdollinenkaan. Sain kalan renkaaseen ja ajattelin se oli siinä eka perhohauki plakkarissa ja vielä toisella heitolla. Hauki oli nätisti kiinni suupielestä ja perho irtosi lähes nippaamalla verrattuna jerkki touhuihin.

Ei mennyt aikaakaan kun Niämine huutelee että "irtos" samalla saan toisen hauen hieman edellistä pienemmän. Sitä vapauttaessa Niämine huutaa et kiinni on ja samalla myös Niämisen eka perhohauki on renkaassa. Vesi oli paikalla +1 asteista kalastimme lahdukkaa noin 2.5h saaliksi saatin 9 haukea isoimmat 80-85cm ja pienimmät 70-75cm. Tyytyväisinä söimme eväät kevätauringon paisteessa ja totesimme Jorma Uotismaisesti "Ei Huano".Kamat autoon ja tiedustelemaan paria muuta vastaavaa paikaa lähistöltä mutta auttamattomasti oli mestat jäässä. Kävimme vielä kuitenkin kokeilemassa toista virtapaikkaa jossa oli vettä todella vähän (30cm) Niäminen koukutti sieltä yhden puikkarin ja karkuutti toisen, itselle mp :). Kotimatka sai alkaa iloisin mielin.